Sådan gebærder man sig som menig medarbejder til en firmajulefrokost

12 juli 2019
Anders Lundtang Hansen
Sådan gebærder man sig som menig medarbejder til en firmajulefrokost

Der er mange konstellationer, hvor firmaets ansatte kommer hinanden ved i sociale sammenhænge, der er mere uformelle, og hvor parolen ikke er at snakke om virksomhedens ve og vel, selvom man også kan gøre dette, men hvor man kan snakke om løst og fast.

Man har måske en fredagsbar, der er måske en en firmaskovtur eller andre anledninger, måske endda nogle specielle for lige ens bestemte arbejdsplads; men en anledning, som de fleste kender og afholder, er en firmajulefrokost.

Her smider vi lige en indskudt sætning ind og anbefaler dig at holde firmajulefrokost i Århus hos Turbinehallen, da de kan klare det meste for jer, så I bare skal møde op og have det sjovt – nemmere kan det ikke blive!

Eller – det kan faktisk blive rigtigt akavet og pinligt, hvis man som almindelig medarbejder ikke ved, hvordan man skal opføre sig, når man er til firmajulefrokost.

Selvfølgelig skal direktøren og ledelsen også være anstændige, men enten holder de ofte deres egen julefrokost, eller også tager de tidligere hjem, så de andre medarbejdere slapper mere af og bliver mere uformelle i deres omgangstone.

For lad os bare være ærlige: den store “synder”, om man vil, er som bekendt alkoholen, hvor der næsten går konkurrence i, hvem der kan drikke flest øl, høje drinks og ikke mindst den farlige snaps, som vi danskere kerer om, men som vi alligevel smager så sjældent, at vi ikke kan styre det.

En firmajulefrokost kan derfor udspille sig til et fejlagtigt opfattet arrangement, hvor alt er tilladt, hvor reglerne er sat ud af spil, og hvor man må opføre sig, som det helt passer den enkelte.

Sådan skal det slet ikke forstås. Selvfølgelig må man hygge sig, være munter og have det sjovt, men det er vigtigt, at man ikke overskrider nogle grænser for andre – ædru eller ej – så man er enig om spillereglerne for, hvordan man opfører sig sammen.